fbpx

8 נקודות למחשבה על מיתוג ועיצוב אתרים

איך לשבור את התבנית בעיצוב אתרים
כולנו עובדים עם אותם הכלים, על אותן פלטפורמות ובדרכים דומות. יש אינספור אתרים שנראים אותו דבר, אבל איך זה שחלק מהאתרים מצליחים להיות מיוחדים ולבלוט מעל כל השאר? ולמה זה כל כך חשוב עבור עסקים ויוצרי אינטרנט?כולנו רוצים לבנות את האתר המיוחד. אבל איך עושים את זה? איך גורמים לאתר שלנו להיות מקצועי, איכותי, בולט – ושונה מכל אתר אחר? הנה 8 נקודות חשובות שיעזרו לכם להבין מה גורם לאתרים להיות יחודיים.

אתם כנראה מצפים שהתשובה תהיה טמונה במלאכת העיצוב, נכון? אז לא בדיוק.

עיצוב אתר זה עניין לא פשוט. אנחנו חיים בעידן שבו כולם נמצאים באינטרנט, אפשר לבנות אתרים בקלות – אפילו בעצמכם – וישנם פתרונות בלי סוף. הבן של השכן יודע קצת HTML והגיס צלם. כולם יכולים להשתמש באותם הווידג׳טים, באותו המבנה, עם אותו הפוטר ואותו ההאדר. ישנם הרבה אתרים שמעוצבים טוב, ועם כלי עבודה עוצמתיים כמו אלמנטור קל ויעיל ליצור אתרים שנראים מצוין.

אבל אם בודקים מהו המרכיב המהותי שעושה את ההבדל בין מיליוני האתרים שישנם באינטרנט לאתרים הבודדים שמצליחים להיות שונים, איכותיים ויותר טובים מכל השאר – מסתבר שהסיפור של המותג הוא מה שעושה את כל ההבדל.

פריימים מתוך תהליך מיתוג לעסק קטן שרק נוצר

1. מיתוג חשוב במיוחד לעסקים קטנים

בתחילת חייו של כל עסק, היזם עומד מול החלטה מאוד בסיסית – האם להשקיע בתהליך מיתוג שיעלה לא מעט אך יבנה בסיס יציב שישרת אותו שנים רבות קדימה, או לעצב ״רק לוגו״ בתור התחלה ולראות איך העסק מתפתח.

לצערנו, רוב העסקים יבחרו באופציה השנייה, וכאן מתחילה הבעיה.

מצד אחד, הצורך לחסוך בהוצאות בשלבים המוקדמים מובן לגמרי. לא כל עסק מתחיל עם תקציב, תוכנית עסקית או לקוחות. לוקח זמן לייצר הכנסה משמעותית.

מצד שני, אחת הדרכים הכי טובות לבסס את העסק, לתת לו קול, לגרום לאנשים (לקוחות פוטנציאלים) להתחבר אליו ולהכיר אותו, ולבדל אותו מהמתחרים – היא על ידי יצירת מיתוג אסטרטגי ויסודות ויזואליים חזקים כבר מההתחלה.

מותג הוא משהו שנבנה לאורך שנים. ככל שמתחילים מוקדם יותר, כך עולים הסיכויים שהמותג יתבסס ויהפוך למוכר בתחומו.

הרבה בעלי עסקים קטנים בכלל לא מודעים לחשיבות המיתוג, או חושבים שזה משהו ששמור לחברות ענק עם תקציבי שיווק של מיליונים. הם טועים.

אפשר להגיע לתוצאות מעולות עם תהליך פשוט יותר, שמתאים לתקציבים מוגבלים. תמיד אפשר להתחיל ביסודות בסיסיים, ומהם להתפתח בהמשך. מה שחשוב הוא המודעות לצורך במיתוג והשילוב של המיתוג בבניית העסק – כמה שיותר מוקדם.

בניית מותג ושפה גרפית יחסכו בטווח הרחוק אלפי שקלים ומאות שעות. השפה הגרפית עקבית ומדויקת ואין צורך לבזבז זמן על עיצוב אתר, כרטיס ביקור, שלט או כל דבר אחר – רוב ההחלטות הקשות כבר בוצעו בתהליך המיתוג.

 

2. איך שורדים בין המון עסקים והמון תחרות

אנחנו חיים בעידן רועש עם אינספור גירויים. כולם רוצים להצליח, ויותר ויותר אנשים הופכים לעצמאים ורוצים לממש את הפוטנציאל שלהם ולעשות את מה שהם אוהבים בשביל עצמם ולא בשביל אנשים אחרים. כתוצאה מכך יש יותר עסקים, יותר אתרים ויותר תחרות.

אנחנו, בתור מעצבי אתרים, אחראים לתת ללקוח את המוצר הטוב ביותר. אם המוצר שאנחנו מספקים הוא גנרי, לא תפור באופן מדויק למטרות הלקוח ואינו מבוסס על אסטרטגיית מותג רחבה יותר שעוזרת להשיג את המטרות שלשמן הוא בכלל נבנה, אנחנו מוכרים מוצר לוקה בחסר.

כמובן שישנם דברים חשובים יותר: העסק עצמו, איכות המוצרים שהוא מוכר, טיב השירות שהוא נותן ועוד. אבל מיתוג חזק עם תכנון אסטרטגי יכול ליצור את ההבדל בין הצלחה לכישלון, ולנו יש אחריות להצלחה של המוצר שאנחנו בונים.

עיצוב אתרים בוורדפרס
השפה הגרפית משפיעה על הכל, והופכת את כל העבודה לקלה וטובה יותר.

3. עיצוב אתר = מיתוג

אבני היסוד שנוצרו במיתוג – פונטים, צבעוניות, אלמנטים גרפיים – מתאימים את עצמם לכל מוצר ושומרים על אחידות המותג.

יש נטייה לחשוב שכולם מבינים עיצוב כי הם רואים אותו, אך זה כמעט אף פעם לא המקרה. מה שרואים הוא רק קצה הקרחון. עיצוב הוא הרבה מעבר לאסתטיקה.

החלטות רבות בעיצוב אתרים ובעיצוב בכלל נובעות ממחשבה על אסטרטגיית מותג, אסטרטגיה שיווקית, ניתוח קהל היעד, פסיכולוגיה שיווקית, מתחרים. כל ההחלטות האלו מבוססות על תהליך מיתוג נכון ופיתוח אבני יסוד ושפה גרפית עשירה.

עיצוב גורם לקהל היעד להזדהות עם המותג, לגלות אמפתיה, ליצור חיבור רגשי ובכך לעקוף חסמים ולהעביר מסרים שאחרת היה מאוד קשה להעביר.

עיצוב הוא הרבה מעבר ל״להיות יפה״. העיצוב צריך להיות מבוסס על מטרות, החלטות ושאיפות של המותג – ולעזור לו להשיג אותו.

תהליך נכון של בניית מותג חזק וזכיר ופיתוח שפה גרפית עשירה, מעניקים לעסק ״אבני יסוד״. עם האבנים הללו אפשר לעצב אתר, כרטיס ביקור, שילוט חוצות או כל מוצר אחר – ובמקביל לשמור על הערכים, החזון והמטרות של העסק.

בנוסף, כל החלטה עיצובית הופכת לפשוטה וחכמה יותר. לכל צבע יש היגיון, לכל צורה יש משמעות, לכל החלטה יש בסיס יציב. השיח כבר לא סובב סביב ״האם זה יפה״, אלא ״האם זה אני״ ו"האם זה נכון". הכל נהיה קל יותר, ובמקביל איכותי יותר.

הצטרפו לקהילת הפייסבוק שלנו 

4. לתקשר נכון עם הלקוחות

המוח האנושי בנוי כך שיוכל לזהות בקלות תבניות ומקבל מכך סיפוק, ברגע שהמוח מזהה חוסר עקביות זה גורם לתוצאה הפוכה. גם אם הלקוח לא "מבין בעיצוב", הוא מרגיש שעומד מולו משהו חובבני ולא מקצועי. הוא נהיה מודע לכך שלפניו עסק שמנסה למכור לו, ולא מותג שמנסה לתקשר איתו.

מטרה נוספת במיתוג היא לצמצם את הפער בין המותג עצמו לבין האופן שבו הוא נתפס בעיני אחרים. יש אנשים מאוד מוכשרים שלא מצליחים למצוא עבודה, מכיוון שלא השקיעו זמן בלבנות את המותג שלהם, כדי לשדר לאחרים את מי שהם.

כל עסק צריך לדעת להגדיר מיהו, מה הוא מוכר, למה הוא עושה את מה שהוא עושה, ולתמצת את כל המידע הזה למותג ברור וזכיר שאנשים יכולים להזדהות איתו.

לדוגמה: חנויות רהיטים? יש אלפים.
חנות רהיטים שנותנת לכם להרכיב אותם בעצמכם ובכך חוסכת עלויות ומורידה מחירים? יש רק אחת.

ברגע שהלקוח שלכם יבין שעליו לבסס את העסק שלו, למקד את המוצר שלו, לקחת את המסרים ולתמצת אותם למשהו שקל יותר לתקשר איתו ולהתחבר אליו רגשית, הסיכויים שלו להצלחה יעלו משמעותית.

5. ההבדל בין מיתוג ל"דיזיין סיסטם"

בשנים האחרונות, מעצבים פיתחו שיטה שנקראת Design System. בהסבר סופר-מצומצם, זו שיטה שבה לוקחים את אבני היסוד של המותג (פונטים, צבעוניות, אלמנטים גרפיים וכו'), מחילים אותן על רכיבים של אתר (כפתורים, תפריטים, לשוניות, טאבים וכו') – ואורזים אותם במסמך אחד שבו ניתן לראות בתמונה רחבה, את השפה הגרפית של המותג ואיך היא משפיעה על עיצוב האתר.

השיטה הזו אמנם עוזרת מאוד לבוני אתרים להבין את המותג וליצור עיצוב עקבי ונכון, אך גם גורמת לבלבול בין השניים. הדיזיין סיסטם הוא לא המותג. הוא מגיע אחרי, בשלב שבו המותג קיים ומאופיין ברמה הכי מדויקת שיש, ההחלטות האסטרטגיות התקבלו, השפה הגרפית קיימת. רק אז אפשר לקחת את אבני היסוד ולהתחיל לבנות מהן מוצרים. דיזיין סיסטם הוא בעצם אוסף של חוקים ומגבלות שהגדרנו, והאופן שבו הן משפיעות על מרכיבים שונים במוצר.

יש דמיון רב לתהליך המיתוג, רק שמדובר בתהליך סופר-ממוקד בממשק עצמו ואין לו ראייה רחבה שמשפיעה על המותג בשלמותו. לכן הוא לא יכול להחליף את תהליך המיתוג. לדוגמה, ה-Material Design של גוגל הוא דיזיין סיסטם. זהו אוסף של רכיבים הבנויים על בסיס החלטות וחוקים שנוצרו למותג עצמו (גוגל), גם ברמה ויזואלית (צבעוניות, רכיבים דומים המשמשים במוצרים שונים) וגם ברמה קונספטואלית (פשטות, ניקיון, קלות שימוש – תכונות אופי שמגדירות גם את גוגל בתור מותג).

לא משנה מה המוצר, אפשר לזהות את המותג בשניה.

6. איך כל זה משפיע על עיצוב האתר?

תארו לעצמכם שלא הייתם צריכים לבזבז זמן על החלטות כמו איזה צבע יהיה לכפתור, באילו אלמנטים גרפיים להשתמש ברקע, איך להפוך תמונה למעניינת יותר, באיזה פונט להשתמש בכותרת ובאיזה לטקסט רץ, אילו צבעים ישתלבו טוב ביחד, ועוד ועוד ועוד…

נשמע טוב מכדי להיות אמיתי? זה מה שקורה כשיש מאחורי העסק תהליך מיתוג עמוק.

מיתוג מקצועי יפנה יותר זמן לעיצוב יצירתי. במקום להתעסק בלבנות שפה גרפית שלמה לאתר, תתעסקו בעבודה עם שפה קיימת שנבנתה על בסיס של החלטות עסקיות מנומקות – ותוכלו לפרש אותה בהתאם לחזון העיצובי שלכם.

תקבלו סט כלים שיעזור לכם לבנות אתר מיוחד יותר, טוב יותר וחכם יותר מעוד אלפים כמוהו.

אתר הוא רק כלי אחד במערך שלם של עסק. המערך הזה צריך לעבוד ביחד כדי להשיג תוצאות ממשיות. לדבר באותה השפה, לומר את אותם הדברים, לדאוג שהכל יהיה אחיד, זכיר ופשוט להבנה. כשאין תהליך מיתוג, האתר לא נראה כמו השלט בחנות, כרטיס הביקור לא נראה כמו התפריט וההרגשה הכללית היא שאנחנו עומדים מול משהו לא מקצועי ו"לא סגור על עצמו".

מעבר לכך, מיתוג יוצר שפה גרפית נעימה, עקבית וחסרת מאמץ שגורמת למשתמש להרגיש בנוח, אך עדיין עם מספיק גירוי כדי להשאיר אותו מסוקרן ומעוניין בתוכן.

7. אז מה הפתרון?

קודם כל, תבדקו את עצמכם. האם העסק שלכם עבר תהליך מיתוג נכון? האם מי שאתם, בתור בוני אתרים, הערך שאתם מביאים, הפוטנציאל שלכם והיכולות שלכם עוברות לצופה מהצד השני? (בלי שתצטרכו להסביר את זה בפגישות על גבי פגישות…).

אם התשובה היא "הסנדלר הולך יחף", כדאי מאוד שתבססו את המותג שלכם לפני שאתם מציעים משהו דומה ללקוח. יושרה מקצועית היא הבסיס לעסקים. מאוד קשה לשדר אמון כשאתם בעצמכם לא מאמינים במה שאתם מוכרים.

שנית, כדאי לשקף ללקוח את חשיבות המיתוג – להצלחת האתר ספציפית ולהצלחת העסק שלו בכלל. אם אתם מעצבים ויכולים לקחת על עצמכם את תהליך המיתוג – הגדלתם כרגע את ההכנסה מאותו הלקוח ובמקביל נתתם לו ערך אדיר שאי אפשר להפריז בחשיבותו. בנוסף, תקבלו יותר שליטה בתוצאה הסופית והאתר שלכם ייראה מקצועי יותר ויעבוד טוב יותר.

אם אתם מתכנתים, אנשי שיווק או מרגישים שעבודת המיתוג גדולה עליכם, תמצאו מישהו שיכול לתת את השירות הזה ותפנו אליו את העבודה. הרווחתם מעצב שיוקיר לכם תודה, לקוח שירגיש שאתם לא מתפשרים על איכות ותוצאה טובה יותר לפורטפוליו שלכם.

הלקוח לא מעוניין במיתוג? אתם את שלכם עשיתם. צרו את האתר הכי טוב שאתם יכולים והמשיכו לפרויקט הבא.

איך שלא תסתכלו על זה, עצם העובדה שבכלל העליתם את השאלות האלה מול הלקוח גורמת לכם להיות בוני אתרים טובים ומקצועיים יותר.

במקרה הכי גרוע, הלקוח יבין שיש לכם ראייה רחבה. אתם לא רק בונים אתר בשיטת "שגר ושכח" אלא מעורבים בהצלחה של הלקוחות. אכפת לכם.

במקרה הטוב, הלקוח יסכים לעבור תהליך מיתוג, והוא לא היחיד שיושפע לטובה מכך. אתם תבססו את עצמכם כעסק מקצועי יותר, תספקו מוצר טוב יותר, תוכלו להרוויח יותר ואפילו המותג שלכם יושפע לטובה וייתפס טוב יותר בעיני אחרים. עבודה נכונה וחכמה מניבה תוצאות, והתוצאות האלה משפיעות על כל מי שמעורב בהן.


נמאס לכם לשבור את הראש עם מדריכים ברשת?
בואו ללמוד בניית אתרים בוורדפרס עם אלמנטור בשיעורים פרטיים אונליין, עם תוכנית לימודים אישית שמותאמת לצרכים שלכם.

8. אתר הוא רק חלק מסיפור המותג

אתר הוא קודם כל כלי, ומי שמשתמש בו צריך להרגיש בנוח. הממשק צריך להיות ״בלתי נראה״ והחוויה צריכה להרגיש טבעית. אלמנטור עוזר לנו להשיג את המטרות האלה בקלות וביעילות.

בעבודה עם אלמנטור, חלק גדול מחוויית המשתמש מוגדרת מראש. אנחנו בוחרים באלמנטים מוכנים שנבנו במחשבה על שימוש קל, מובן ופשוט, עם חוויית משתמש מוכרת ומבוססת. עומדים לרשותנו כלים שנועדו להקל על התהליך ולעזור לנו לבסס שפה גרפית נכונה ואחידה, כמו ה-Theme Style. אך הכלים האלה לא יחליטו בשבילנו מה נכון ומה לא.

התפקיד שלנו בתור מעצבי אתרים, הוא לתת ללקוח את הפתרון הכי טוב שיש. גם אם זה אומר שנניח בפניו את העובדה שעליה דיברנו במאמר הזה: בניית ״אתר מיוחד״ אינה תלויה רק בנו המעצבים, אלא בעיקר בו, הלקוח – באופן שבו הוא בונה את העסק ובהשקעה ובפיתוח המותג שלו.

אם נחשוב על התמונה הרחבה, אתר הוא בסך הכל עוד קומה בדרך להצלחה של העסק. כדי לבנות עסק יציב ומשגשג, חייבים יסודות חזקים שיישאו על גבם את המותג ויבססו את ההצלחה שלו לאורך שנים.

הפוסט פורסם במקור בבלוג המעולה של אלמנטור ישראל

מצאתם טעות בכתבה? יש לכם שאלות? סתם בא לכם לפרגן?
הצטרפו לדיון בקהילת הפייסבוק

Sharing Is Caring

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email