הקהילה שעזרה לי לחבר בין תוכן לעיצוב
בתור מעצב, אני רגיל להביע את עצמי בדרך ויזואלית, עם כמה שפחות מילים – אם בכלל. ההחלטה להקים אתר תוכן ולכתוב בלוג זה משהו שאני מתמודד איתו כבר לא מעט זמן, וידעתי שכדי להתגבר על הקושי אצטרך ללמוד המון על הנושא כדי שאוכל לתרגם את הידע והניסיון שלי למילים (נשמע קל, אבל בשבילי זה כמו לטפס על האוורסט עם יד אחת קשורה מאחורי הגב).
אני מאמין גדול בקהילות ובעיקר בקהילות פייסבוק, שם אפשר למצוא תוכן איכותי ובעל ערך ואנשים עם רצון אמיתי לעזור אחד לשני מבלי ציפייה לקבל משהו בחזרה. נטו עזרה הדדית שמונעת מהרגשת שייכות לקהילה. חיפשתי קבוצות פייסבוק שאוכל להיעזר בהן ומצאתי את קהילת “התוכניסטים” של נאור נרקיס, קהילה חזקה, מקצועית, מלאה בטיפים איכותיים וכותבי תוכן ממגוון רחב של תחומים.
אחרי כמה חודשים שבהם סחטתי כל פיסת מידע אפשרית מהקהילה, הרגשתי שאני צריך לעשות משהו כדי לתת בחזרה. לא חשבתי שאוכל לתרום יותר מדי בתחום התוכן אז הלכתי למה שאני יודע הכי טוב – עיצוב, וכתבתי בקהילה את הפוסט הבא:
היי תוכניסטים. אני מקבל המון מהקהילה הזו וניסיתי לחשוב על איך אני יכול לתת בחזרה. אז חשבתי שיהיה נחמד לתת ביקורות לאתרים שלכם.
כדי לעשות את זה סופר ממוקד וענייני - אתמקד בהערה אחת לשימור והערה אחת לשיפור. אז אם אתם מעוניינים - שימו את האתר שלכם בתגובות.
קצת עליי כדי לתת קונטקסט: אני מעצב דיגיטל ומאייר בעשור האחרון, מתמחה במיתוג ובעיצוב אתרים ובשנתיים האחרונות גם מלמד אונליין. הקדשתי את רוב חיי המקצועיים לעיצוב וזה חלק בלתי נפרד ממני.
מקווה שהפוסט הזה יעזור לכם, גם אם בקטנה.
נכון לרגע כתיבת המאמר הזה, הפוסט צבר מעל ל-200 תגובות של אנשים שרוצים חוות דעת לגבי האתר שלהם. במשך עשרה ימים עברתי על כל התגובות, נכנסתי אתר אתר, והשתדלתי למקד את הביקורת בדבר אחד טוב שצריך לשמר ודבר אחד שלדעתי הכי קריטי לשפר, שינוי אחד שיתרום משמעותית לניראות האתר.
בהרבה מהמקרים נתקלתי באנשים שכותבים תוכן מעולה (לא סתם, באמת תוכן ברמה מפלצתית שלא ידעתי שקיימת בכל כך הרבה קטגוריות), אבל הדרך שבה הם מנגישים את התוכן ובכלל את המותג שלהם, לקהל שלהם, לוקה בחסר. עיצוב האתר בחלק מהמקרים היה שרירותי עד לא קיים (נוצר בעיקר משימוש בטמפלט מסוים שמביא את העיצוב איתו, בלי שום חשיבות בערכי המותג עצמו), טיפוגרפיה שמתנגדת לקריאה רציפה, צבעוניות שמושכת את הפוקוס מהתוכן, קומפוזיציות שנראה שנוצרו בצורה אוטומטית והיררכיה לא עקבית.
הפוסט הזה גרם לי להבין שיש קהל ענקי של אנשים שמשקיעים את כל כולם בכתיבת אתר תוכן, אך מתקשים לטפל בעיצוב האתר באותה הרמה, מה שיוצר פער בין איכות התוכן לניראות שלו. הבנתי שהפוסט אולי עוזר במקצת אבל לא יספיק כדי לעשות שינוי אמיתי – ולכן המאמר המורחב הזה.
החיבור בין אתר תוכן לעיצוב
אחד המיתוסים הקשים ביותר לניפוץ בקשר לעיצוב הוא החיבור שלו לעולם האומנות, המחשבה שעיצוב הוא פתוח לפרשנות, כל אחד יכול לבצע החלטות עיצוביות (כי אפשר לראות אותן) ושעיצוב מבוסס על טעם אישי והמטרה שלו היא אסתטית.
מעבר ל“יפה”, עיצוב נוצר בעיקר כדי לחזק מסרים ע”י שימוש בטכניקות מוכרות ומוכחות, שמונעות בעיקר מהחלטות אסטרטגיות של מותג, חשיבה על קהל היעד, פסיכולוגיה שיווקית, חווית משתמש ועוד. אסתטיקה היא תוצר לוואי והיא אף פעם לא המטרה, ואפילו לא הפוקוס העיקרי בעיצוב.
התוכן הוא העיקר ועיצוב טוב לא יעזור אם התוכן גרוע – אבל עיצוב הוא חלק בלתי נפרד מהמשוואה וגם אתר תוכן מעולה יפול בגלל עיצוב גרוע. עיצוב באתרים ספציפית מגביר את חווית המשתמש, מניע את הגולש לאינטרקציה עם התוכן, תורם לקריאות ולהנגשת התוכן בצורה הכי ברורה, בונה היררכיה קלה להבנה ומעבר לכך, תורם לאמינות המותג.
תארו לכם עיתון בו הטקסט מיושר לאמצע, הפסקאות קופצות מימין לשמאל, הטקסט משתנה בגודל, משקל, צבע וסוג פונט ועוד. הייתם מצליחים לקרוא את הכתבות? כנראה שלא. הייתם סומכים על מה שכתוב בו? גם כאן, כנראה שלא. יש חוקים לעיצוב מבנה של עיתון, יש חוקים לעיצוב ספר ויש גם חוקים לעיצוב אתר תוכן, בלוג, עמוד נחיתה או כל אתר אחר.
מי יכול להרשות לעצמו עיצוב?
השאלה הנכונה היא “מי יכול להרשות לעצמו עיצוב גרוע?”. ההשקעה שלכם בעיצוב צריכה להיות לפחות שוות ערך להשקעה בתוכן. בין אם אתם משלמים למעצב או לומדים ועושים מאמצים כדי לשפר את העיצוב בעצמכם, עיצוב הוא חלק בלתי נפרד מתוכן ובלעדיו יהיה לתוכן שלם מאוד קשה לפרוץ לתודעה.
כותבי תוכן באים ממגוון רחב מאוד של תחומים, רובם לא קשורים לתחום העיצוב ולא נגעו בו בחייהם. בנוסף, כתיבת תוכן מגיעה בדרך כלל בתחילתו של עסק (אם אכן מדובר בעסק ולא בכתיבה כתחביב) והמטרה שלו היא למשוך קהל שיעריך את הידע שלכם ויום אחד יהפוך גם ללקוחות.
התקציב אם קיים הוא לא גדול, והפיתוי “לעשות זאת בעצמך” הוא גדול מכיוון שמאוד קל היום לבנות אתר תוכן או בלוג בחינם מבלי לשלם שקל (כתבתי בהרחבה על מתי כדאי לעשות בעצמך ומתי לא במאמר הזה), כעצמאי אני מודע לשלבים בהתפתחות של עסק ויודע שבעיקר בהתחלה, ברורב המקרים אין תקציב גדול ובמיוחד כשלא יודעים אם התוכן בכלל יעזור לצמיחת העסק.
הטיפים הבאים יעזרו לכם להימנע מטעויות בסיסיות, יתנו לכם כמה כלים חזקים להתמודדות עם עיצוב אתר תוכן ובתקווה גם יעזרו לכם להבין את הערך וההשפעה הענקית שיש לעיצוב על התוכן שלכם. זו אמנם רק ההתחלה, אבל התחלה טובה.
כשתהיו מוכנים לעלות לשלב הבא, לחזק את המותג שלכם ולהפוך אותו לעסק אמיתי, לבנות שפה גרפית שתבדל אתכם מהמתחרים ולעצב אתר שייתן את הכבוד הראוי לתוכן שלכם, פנו למעצב טוב שיודע את העבודה. אולי כבר יצא לכם להכיר אחד כזה, איפשהו 🙂
ומכאן: לטיפים.
נמאס לכם לשבור את הראש עם מדריכים ברשת?
בואו ללמוד בניית אתרים בוורדפרס עם אלמנטור בשיעורים פרטיים אונליין, עם תוכנית לימודים אישית שמותאמת לצרכים שלכם.
טיפים לעיצוב אתר תוכן מוצלח
1. קודם אתם, אחר כך התוכן
אחד הדברים שבלטו מאוד בביקורות הוא הפוקוס על התוכן בעמוד הבית. יש שתי דרכים עיקריות בהן אנשים נחשפים לתוכן שלכם, דרך העמוד הראשי באתר (עמוד הבית) ודרך הגעה ישירות לעמוד התוכן הספציפי (כמו המאמר הזה לדוגמה).
הגעה ישירות לעמוד המאמר
מי שהגיע לעמוד המאמר הספציפי הגיע לשם מאיפשהו, למשל מפוסט בפייסבוק בו כתבתם משהו בנוסף ללינק, שם גם אפשר להיכנס לפרופיל שלכם, לראות פוסטים נוספים שלכם וללמוד עליכם קצת. אולי הוא הגיע לשם מחיפוש בגוגל, ואז אנחנו יודעים שהוא חיפש נושא מאוד ספציפי, קיבל את המאמר שלכם בתור תוצאה רלוונטית ומשם הוא כבר יודע שגוגל עשה את העבודה וכנראה שהתוכן מאוד רלוונטי למה שהוא מחפש. אמון כבר התבסס ומה שנשאר הוא שהתוכן יענה על הצרכים.
בכל מקרה, מי שמגיע ישירות למאמר נחשף כבר למשהו שמספר לו אודותיכם, הוא מגיע עם כוונה ויש לו סיבה מאוד ברורה להיכנס ולהתחיל לקרוא.
הגעה לעמוד הבית
כשמישהו מגיע ישירות לעמוד הבית שלכם הוא מגיע בדרך כלל ממקום אחר לגמרי, עם מעט מאוד מידע על מי אתם ומה אתם עושים. לכן הטיפ הראשון שלי הוא: תתחילו במי שאתם.
ראיתי בביקורות לא מעט אתרים בהם הדבר הראשון שרואים בעמוד הבית הוא פיד של מאמרים פופולרים, סליידר של תכנים אחרונים בבלוג או אפילו מאמר שלם. זו דרך נוראית ליצור קשר ראשוני עם הגולש.
תארו לכם שאתם מכירים אדם בפעם הראשונה, ובמקום להתחיל ב”היי, נעים מאוד, אני מורדי”, אתם פותחים את השיחה ב”היי, הנה מה שאני חושב על עיצוב, עיצוב הוא דרך מעולה לבלה בלה בלה בלה…”. מוזר, נכון?
נעים מאוד
הסקשן הראשון באתר שלכם הוא ה”נעים מאוד” שלכם, הגולש צריך קודם כל לראות מי אתם, במה אתם עוסקים, למה שהוא בכלל ישקיע מהזמן שלו בלהיכנס למאמרים שלכם ולהתחיל לקרוא.
אם יש לכם אתר תוכן אישי, מומלץ לפתוח בתמונה איכותית שלכם, בה אתם יוצרים קשר עין ישיר עם המצלמה (ובכך, עם הגולש). זה עוזר ליצור חיבור רגשי כבר בשנייה הראשונה, לפני שבכלל קוראים משהו, ומגביר את הרצון של הגולש לקרוא ולהמשיך להתעניין. אם אתר התוכן שלכם לא אישי והוא מחובר לעסק כשלהו, ספרו לאנשים (בקצרה) מה העסק שלכם עושה, במה אתם מאמינים או למה החלטתם לכתוב תוכן שמתאים למה שאתם עוסקים בו.
התחילו עם כותרת קצרה ועניינית, ואולי פסקה עם לא יותר מ-20 מילים. הטקסטים כאן הם סופר-חשובים, לכן מומלץ לצמצם למינימום האפשרי. בהמשך תוכלו לפרט יותר אבל בשלב הזה, “היי, נעים מאוד, אני מורדי”.
אין פיתרון אחד שעונה על הכל כי לכל אחד מאיתנו אתר שונה, תוכן שונה ואישיות שונה. מה שחשוב הוא להבין שבמקום להתחיל ישירות עם התוכן, תנו לאנשים קודם הזדמנות להכיר אתכם.
2. עבודה נכונה עם צבעים
כתבתי על צבעים בהרחבה במאמר הזה, אבל אתייחס כאן לנושא נקודתית באיך זה משפיע על ספיגת התוכן שלכם ומעבר לכך, על זכירות המותג שלכם.
אתחיל עם טיפ כללי: ככל שתשלבו יותר צבעים, כך יהיה יותר קשה לגרום להכל לעבוד ביחד.
צבעים זה נושא עשיר ואחד מהדברים המורכבים ביותר שמעצבים מתמודדים איתם, וגם המעצבים המנוסים ביותר מתקשים בו. לכן, במיוחד אם אתם לא מעצבים, מומלץ להתמקד במקסימום 2 צבעים, ושיהיו צבעים משלימים שידוע שהם עובדים טוב אחד עם השני (אדום וירוק, כחול וכתום, צהוב וסגול וכו’).
צבעוניות היא נוסחה עדינה שלוקח שנים לשלוט בה, כל צבע שתוסיפו לנוסחה יסבך משמעותית את הדרך ויקשה עליכם להגיע לתוצאות טובות. אז בתור התחלה, נסו לא לחשוב על “מה אתם אוהבים” אלא “מה נכון למותג שלכם” ומה יגרום לתוצאה טובה יותר בשלב שאתם נמצאים בו.
בנוסף, מומלץ להשתמש בצבעוניות הזו בשיטת 80-20. הצבע הראשי (תחליטו לפי מה שמתחבר יותר לערכי המותג שלכם) צריך להיות בשימוש ביחס של 80%, והצבע המשני המשלים, ב-20%. ברור שזו לא נוסחה מדויקת אבל גם “לפי העין” אפשר להעריך בקלות אם השתמשתם בצבע המשני יותר מדי או לא מספיק בצבע הראשי, וזה נכון לכל מקום באתר שלכם ובכלל, בחומרים שאתם מעצבים.
ואם יש ספק, אל תשתמשו בצבע – בעיקר בטקסטים. דרך קלה לשמור על איכות בעיצוב בקלות, היא להשתמש בשחור לבן לטקסטים. במקרה הזה – קריאות חשובה יותר מהכל. יותר מהעיצוב עצמו. הטקסט נמצא שם כדי שיקראו אותו וזה הערך שצריך להוביל אתכם, במיוחד באתרי תוכן.
3. איזור שלילי (או: White Space)
בשנה הראשונה שלי ללימודים עבדתי במקביל כמעצב במפעל לייצור שלטים (לפעמים גם בתור המתקין, דמיינו אותי מטפס על סולם בשיא החום של יולי אוגוסט, ומבריג שלטים לעמוד… הייתי מוכן לעשות הכל רק כדי שיתנו לי לעצב).
הבוס שלי תמיד דאג שאנצל כל חלק וחלק בעיצוב ואמלא אותו עם טקסט, במחשבה ש”הלקוח משלם על שטח פרסום, ולא על ‘שטח ריק’”. היום אני מבין כמה התפיסה הזו שגויה וכמה האיזור ה”ריק” בעל ערך, משפיע על התפיסה שלנו והמיקוד בתוכן עצמו והרבה מעבר לכך.
איזור שלילי, איזור ריק, Negative space, white space – מילים שונות לאותו הדבר. אחד העקרונות הבסיסיים והחשובים ביותר בעיצוב, הוא ההבנה שבכל עיצוב יש תוכן, ויש את השטח הריק מתוכן – והאיזון ביניהם חשוב מאוד לניראות העיצוב.
ובצורה יותר פרקטית, הקפידו להשאיר ”מסגרת” ריקה מסביב לטקסטים, מסביב לאלמנטים שונים באתר, בין הסקשנים השונים באתר, בריווח בין אלמנטים ועוד. איזור שלילי נמצא בכל מקום, בכל עיצוב, והוא חלק בלתי נפרד מהקומפוזיציה. אז בשלב הראשון פשוט תהיו מודעים אליו ואל תנסו למלא כל שטח פנוי בתוכן.
אם משהו חשוב לכם, תפרידו אותו מאלמנטים אחרים. ככל שתרווחו יותר כך יהיה קל יותר לצופה להתמקד בפיסת התוכן הספציפית הזו מבלי להיות מוסח מכל האלמנטים שמסביב. איזור שלילי עוזר לגולש לספוג את התוכן בהדרגה, נותן לו “אוויר” לנשימה בין פיסת תוכן אחת לזו שאחריה, ומשרה אווירה של רוגע בחווית המשתמש באתר.
לדוגמה:
הקפידו להשאיר ”מסגרת” ריקה מסביב לטקסטים, מסביב לאלמנטים שונים באתר, בין הסקשנים השונים באתר, בריווח בין אלמנטים ועוד. איזור שלילי נמצא בכל מקום, בכל עיצוב, והוא חלק בלתי נפרד מהקומפוזיציה. אז בשלב הראשון פשוט תהיו מודעים אליו ואל תנסו למלא כל שטח פנוי בתוכן.
הקפידו להשאיר ”מסגרת” ריקה מסביב לטקסטים, מסביב לאלמנטים שונים באתר, בין הסקשנים השונים באתר, בריווח בין אלמנטים ועוד. איזור שלילי נמצא בכל מקום, בכל עיצוב, והוא חלק בלתי נפרד מהקומפוזיציה. אז בשלב הראשון פשוט תהיו מודעים אליו ואל תנסו למלא כל שטח פנוי בתוכן.
הצטרפו לקהילת הפייסבוק שלנו
4. טיפוגרפיה
אחד הנושאים שחזרו על עצמם בביקורות הוא נושא הטיפוגרפיה. ספציפית לכתיבת אתר תוכן, אני לא חושב שיש נושא חשוב יותר. אז הנה כמה טיפים חשובים לשימוש נכון בטיפוגרפיה כדי לעזור לתוכן שלכם לבלוט ולהיות קל לקריאה.
בחירת גופן מתאים
בואו נהיה הכי ברורים שאפשר – אריאל הוא פונט נוראי. אל תשתמשו בו בחיים, בשום אתר, בשום מצב. פשוט אל.
אנחנו חיים בעידן מדהים שבו יש לנו את Google Fonts, שנותנים להטמיע בקלות פונטים חינמיים מעולים בעברית. זה כלי אדיר שחובה לכל אתר להשתמש בו וכדאי מאוד שתנצלו אותו. הגופן שתבחרו ישפיע בצורה דרמטית על ניראות האתר שלכם ועל הקריאות של התוכן שלכם.
כמה פונטים טובים לבחירה: אופן סאנס, רוביק, אסיסטנט, היבו. לכל גופן יש אופי אחר וכדאי שתבחרו גופן לפי אופי המותג שלכם, אבל כל אחת מהבחירות האלה טובות יותר מאריאל, או כל ברירת מחדל אחרת.
היררכיה
הגופן הוא הכלי, אך הדרך שבה משתמשים בו משפיעה גם היא בצורה משמעותית. צרו לעצמכם היררכיה ברורה ועקבית בעיצוב, למשל:
כותרת ראשית, בגודל 36px, במשקל BOLD
כותרת משנית ראשונה, בגודל 22px, במשקל BOLD
כותרת משנית שנייה, בגודל 18px, במשקל BOLD
טקסט רץ, בגודל 18px, במשקל REGULAR
ביצירת 4 כותרות פשוטות כבר בניתם לכם שפה עקבית לטקסטים באתר, להיררכיה בה הגולש מבין מה חשוב יותר ומה חשוב פחות, בעיצוב שנראה טוב יותר, מסודר יותר ועקבי יותר.
יישור טקסטים
ראיתם פעם עיתון שבו הטקסט מיושר לאמצע?
מה עם ספר? או טקסט במאמר?
מגזין? פלאייר? רשימת רכיבים על קופסת דגני הבוקר שלכם?
האם אתם חושבים שהיישור הזה תורם איכשהו לדרך בה אנשים קוראים טקסטים?
התשובה היא לא. אז למה התוכן באתר שלכם מיושר לאמצע…?
נושא היישור לאמצע הוא מורכב בפני עצמו ומצריך מאמר נפרד, אז אתמקד כאן בלומר בקצרה שברירת המחדל הזו של יישור טקטסים לאמצע היא טעות שאנחנו סוחבים איתנו מהעידן בו אתרים רק התחילו לחשוב על רספונסיביות, וב-2020 הגיע הזמן לשים לזה סוף ולהתייחס לטקסטים בכבוד הראוי להם.
יישרו את הטקסט לימין (שמאל באנגלית), עם כיוון הקריאה של הגולשים שלכם. זה נכון ל-90% מהמצבים והשימוש ביישור אמצע נכון רק לדברים מאוד מאוד ספציפיים ולא רלוונטי לתוכן ברוב המקרים.
בקיצור, עשו טובה לגולשים שלכם וישרו טקסטים לימין.
5. התמקדו בחווית משתמש פשוטה, קלה להבנה וידידותית
כולנו רוצים אתר מיוחד, כולנו רוצים להרגיש שהמצאנו את הגלגל ושהאתר שלנו שונה מכל דבר שיש שם בחוץ. הגישה הזו טובה במקרים מאוד מסוימים אבל הרסנית בעיקר לכותבי תוכן.
תפריט מינימליסטי, כפתורים מיוחדים שלא נראים כמו כפתורים, הצגת תמונות בתוך צורות שונות ומשונות, הצגת רשימת פוסטים בדרך אחרת, שימוש באייקונים יפים במקום טקסטים – אלה רק כמה דוגמאות לחווית משתמש שגורעת מהאתר שלכם ולא מוסיפה לו בשום דרך.
חווית משתמש היא מה אנשים חווים ומרגישים כשהם גולשים באתר שלכם. הפוקוס שלכם צריך להיות רק על הגולשים שלכם ולא על עצמכם ומה אתם “רוצים” שהאתר ישדר, אלא איך את אתם הופכים את החוויה של הגולש שלכם לטובה, קלה, כיפית וידידותית מבלי לגרום לו “לקפוץ דרך חישוקים” וללמוד מחדש איך להשתמש באתר.
לדוגמה:
אתם בונים אתר לגיל השלישי, איזה תפריט ניווט אתם חושבים שמתאים יותר לקהל היעד?
התמקדו באלמנטים ידועים ומוכרים, בתפריטים רגילים שאנשים כבר יודעים איך להשתמש בהם, במבנה של בלוג שדומה מאוד לבלוגים אחרים שאנשים כבר קוראים ויודעים איך לנווט בהם. מבחינת מבנה האתר – הבנאלי הוא החבר הכי טוב שלכם. מה שמוכר, נוסה, ונבחן על מאות אלפי משתמשים ברחבי העולם וידוע שהוא עובד.
אתר תוכן הוא לא מקום להמציא את הגלגל אלא לתת לגולשים שלכם דרך קלה וידידותית לגלות את התוכן שלכם – שם אתם מביאים את הייחוד שלכם.
מעבר לכך עבודת עיצוב נכונה ובנייה של מותג מבודל וחזק יהפכו גם את המבנה הכי בנאלי לחוויה מיוחדת שאפשר להבדיל אותה בקלות מכל השאר – אך לשם כך תצטרכו לעבוד עם מעצב מנוסה. מיתוג ושפה גרפית זה תהליך שמצריך המון ידע וניסיון ולא משהו שבונים ביום.
אם אתם עדיין לא שם ולא יכולים להשקיע תקציב במיתוג, לפחות תתמקדו במה שחשוב – קלות שימוש, הנגשה וחוויה שתורמת לתוכן. אל תנסו להמציא את הגלגל.
6. שימוש נכון באייקונים
בחלק מהביקורות נתקלתי בשימוש לא עקבי באייקונים, זו בעקבות השימוש באייקונים חינמיים מקורות שונים שלא נוצרו ע”י אותו המעצב, ולא נבחרו באותה השפה ולכן פוגעים בניראות ועיצוב האתר.
גם כאן, הפתרון האולטימטיבי היא עבודה עם מעצב, אבל כפתרון חלקי יש אתרים כמו flaticon.com בהם אפשר להוריד בחינם או לרכוש סטים שלמים של אייקונים (ולא אייקונים בודדים). ע”י שימוש בסט שנוצר כמקשה אחת, תשמרו על עקביות בשפה שלהם, בין אם בצבעוניות, באופי הקו, באלמנטים שחוזרים על עצמם ועוד.
7. תמונה אחת גורמת לקרוא אלף מילים
תמונות הם אחד האלמנטים הכי לא עקביים שנחשפתי אליהם בביקורות, בעיקר כי קשה מאוד לזהות עקביות בתמונות ואנשים בדרך כלל נוטים לבחור תמונה שמתאימה לנושא מסוים מבלי לחשוב בראייה רחבה על הסגנון של כל התמונות באתר.
הנה כמה דוגמאות קונקרטיות לאיך לשמור על עקביות בצילום:
אם האתר שלכם הוא בלוג בנושא אוכל למשל, כל המנות יצולמו תמיד באותו מרחק יחסי, עם אותו הרקע, באותה התאורה ואולי בצירוף מוטיב חוזר כדי שיוכלו לזהות את התמונה כשלכם (מפה עם טקסטורה מסוימת, סכו”ם מיוחד, פרחים וכו’).
אם מדובר בבלוג טיולים, צלמו תמיד את המיקום באותה העדשה, ובמרחק מסוים שיתפוס את כל המיקום. אל תניחו טקסטים על גבי התמונות – תנו לתמונות לדבר בעד עצמן.
אם אתר התוכן שלכם מגוון או אישי ואין סגנון צילום אחד שמייצג אותו – אל תשתמשו בתמונה! צרו עיצוב עקבי לכל המאמרים, החליפו אלמנט אחד שידבר (גם בצורה קונספטואלית) על הנושא אך השאירו אלמנטים אחרים שיהיו חלק ממבנה קבוע, משהו שיהיה קל לזהות בתור “התמונה הזו היא עיצוב לפוסט” ולא שום דבר אחר.
נסו לחשוב על דרך יצירתית וקלה לשמור על עקביות בצילום של התכנים שלכם. במקרים מסוימים זה אף מקל על מלאכת הצילום ותמיד גורם לאתר להיראות מקצועי יותר. שוב, אל תנסו להמציא את הגלגל בכל תמונה מחדש – עקביות ופשטות חשובים יותר, בעיקר כשמדובר באתרי תוכן. אם אתם צלמים במקצוע שלכם, זה נושא אחר לגמרי.
לסיכום
עיצוב הוא נושא מורכב ועשיר, אני מעצב כבר יותר מעשור ובכל יום לומד משהו חדש ומבין כמה אני לא יודע על עיצוב. המאמר הזה אמנם לא יהפוך אתכם למעצבים ולא בא להחליף עבודה אמיתית של מעצב, אבל בתור נקודת התחלה, הטיפים האלה יעזרו לכם להתחיל לחשוב כמו מעצבים ויתנו לכם כלים להתמודד עם החלטות עיצוביות באתר התוכן שלכם כבר היום.
אם יש לכם שאלות, בא לכם לפרגן או סתם לדבר איתי על עיצוב – אתם מוזמנים להצטרף לקהילת “אלמנטור דיזיינרז” ולהשתתף בדיון.